Skip to content

Tapahtumat ovat keskeinen elementti kokemuksellisessa markkinoinnissa

 

Brändit ovat viimeistään nyt huomanneet, että perinteiset markkinointimenetelmät eivät enää riitä erottautumaan kilpailijoista ja luomaan syvempää yhteyttä asiakkaisiin. 

Tästä syystä lähes joka toinen markkinointipäättäjä toivoo markkinointitoimistolta ideoita, jotka eivät rakennu pelkästään perinteisen markkinoinnin ympärille. Haaste on kuitenkin siinä, että harvat toimistot hallitsevat tarinankerronnan, tapahtumat sekä vuorovaikutuksen. 

Brändit haluavat luoda mieleenpainuvia ja aitoja tapahtumia, joissa ihmiset voivat kokea brändin fyysisesti ja henkilökohtaisesti.

Oletko osallistunut joskus Red Bullin, tai kenties Sanoman Get Tomorrow -tapahtumaan? Näitkö kun presidenttiehdokkaat kohtasivat ensimmäisen kerran Talk Helsinki -tapahtumassa? Muistatko kun Suomessa vietettiin ensimmäisen kerran Vuoden harmainta päivää? Lataamo on työskennellyt jo vuosia monipuolisten ja mielenkiintoisten tapahtumien parissa. Näissä ja lukuisissa muissa tapahtumissa on kyetty herättämään tunteita, luomaan muistijälkiä ja vahvistamaan asiakassuhteita.

2000x1500_Flow_23_4

Tarinankerronta on kokemuksellisen markkinoinnin ydin

Brändit eivät halua ainoastaan myydä tuotteitaan tai palveluitaan, vaan ne haluavat luoda tarinoita, joihin asiakkaat, työntekijät ja sidosryhmät voivat samaistua. Hyvin kerrotun tarinan avulla voi luoda tunnesiteen ja tehdä tuotteesta tai brändistä merkityksellisemmän. Tarinan avulla tuodaan esille tuotteen tai palvelun arvo asiakkaan näkökulmasta ja se auttaa erottautumaan kilpailijoista. 

Vuorovaikutus luo luottamusta

Perinteinen markkinointi, kuten televisio-, radio-, lehti- ja ulkomainonta ei mahdollista vuorovaikutusta asiakkaan kanssa, sillä viestintä näissä kanavissa on yksisuuntaista. Kokemuksellisessa markkinoinnissa vuorovaikutuksen luominen on tärkeää, koska se auttaa osallistujia sitoutumaan, oppimaan ja nauttimaan kokemuksesta. Vuorovaikutus luo siis luottamusta, jonka avulla rakennetaan ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia muistijälkiä, ja jonka avulla brändi luo syvemmän yhteyden ihmisiin. 

Brändikohtaamisia Flow Festivalilla

Kokemuksellinen markkinointi Flow Festivalilla

Lataamon rakentamat toteutukset ovat herättäneet Flow Festivalilla joka vuosi suurta innostusta ja kiinnostusta. Tänä vuonna suunnittelimme ja toteutimme alueelle muun muassa Orginal Long Drink, Oddlygood, Gold&Green, Tanqueray ja Hidden Coctail Bar -alueet. 

Brändien vuorovaikutus Flowssa on olennainen osa yritysten kokemuksellisen markkinoinnin strategiaa. Tämä strategia ei ainoastaan edistä brändin tunnistettavuutta, vaan se myös auttaa luomaan vahvan siteen asiakkaiden ja brändin välille pitkällä aikavälillä. 

Yhteenvetona voinkin todeta, että kokemuksellisen markkinoinnin brändit tavoittavat ja sitouttavat asiakkaita. Tarinankerronta, tapahtumat ja vuorovaikutus ovat avaintekijöitä, jotka auttavat brändejä luomaan merkityksellisiä ja unohtumattomia asiakaskokemuksia. 

Oskari Liimatainen,
Luova johtaja

 

Haluatko keskustella, miten kokemuksellinen markkinointi voisi sopia yrityksenne markkinointistrategiaan? Ota rohkeasti yhteyttä!

Edellinen-
Kaikki artikkelit