Skip to content

Luomme vaikuttavimpia ja laadukkaimpia ratkaisuja asiakkaillemme

Kohtaamiset kuolleet - vai uuden nousun edessä?

Vuosi 2020 jätti jälkensä tapahtumien maailmaan, kun ihmisluonnolle ominaisia kohtaamisia jouduttiin rajoittamaan. Kohtaamiset ja tapahtumat eivät kuitenkaan koskaan katoa, kirjoittaa Lataamon asiakkuusjohtaja Jarno Siitonen. (Kuva: Asiakkuusjohtaja Jarno Siitonen palkittiin menestyksekkäästä työstään Lataamon syksyn 2020 kick offissa.)

 

Kohtaamiset ja kaikenlaiset tapahtumat kokivat maailmanlaajuisesti pahimman shokin koskaan alkuvuoden 2020 aikana, ja harva uskaltaa väittää vastaan. Kohtaamisia ja tapahtumia on kuitenkin ollut olemassa yhtä kauan kuin ihmisrotu nykymuodossaan. Tarinoita kerrottiin ja ihmisiä kohdattiin nuotion ääressä, josta kehitys on vuosituhansien aikana muokannut paikkoja ja tapoja kohdata muita ihmisiä.

 

New call-to-action

 

Osuva diagnoosi on vakava sydänkohtaus, jossa hengenlähtö oli lähellä ja toipuminen vie pitkään. Tällaisella kokemuksella on hyvin usein tapana muuttaa ihmisen käytöstä, elämänarvoja ja suhtautumista maailmaan.


”Sydänkohtaus tulee tekemään kuvainnollisesti saman koko tapahtumamarkkinoinnin, kohtaamisten ja tapahtumien laajalle kirjolle, mutta kuolemaksi se ei onneksi ole.”

-Jarno Siitonen



Yksi oman kuluneen kesän 2020 kohokohdista piti olla Suomen ottelut Tanskaa ja Venäjää vastaan jalkapallon EM-kisoissa. Kerrankin arpaonni suosi, eikä itse ollut järjestävällä puolella, vaan nauttimassa elämyksistä, pelin jännityksestä ja kohtaamisista. Ensimmäinen arvokisamuisto lajin parissa vie 30 vuoden päähän Italian-kisoihin vuonna 1990. Toimikoon tämä jalkapallomuisto vertauskuvana tapahtumamarkkinointiin ja ajatuksiin sen tulevaisuuden luonteesta!

Myös markkinoinnissa suuret tulevat aina olemaan suuria ja resurssit ylivertaisia. Tämä tuo myös markkinoinnin liikkeisiin usein tiettyä ennalta-arvattavuutta, ja rohkeat liikkeet sekä riskinotto on luonnollisesti vähäisempää.

 

DL 4 - fudiskentta

 

Harvat (paitsi Saksan fanit) muistavat Italian-kisoista lämmöllä Saksan maailmanmestaruutta ja 1-0 finaalivoittoa Argentiinasta. Kisojen todellisia puheenaiheita ja ilmiöitä olivat myös monen muun kuin ”futisniilon” mielissä Kamerunin joukkue. Joukkueen johtohahmona oli jo kertaalleen uransa lopettanut 38-vuotias Roger Milla, joka palasi joukkueeseen maan presidentin pyynnöstä.

Neljän maalin ja kisojen tähdistöön valintaa paremmin muistetaan maalien jälkeinen tanssahtelu kulmalipulla, johon koko muu joukkue yhtyi. Toinen kisojen ilmiö oli Kolumbian maalivahti Rene ”El Loco” Higuita, jolta nähtiin usein uhkarohkeita kikkoja ja roolia kenttäpelaajana. Molemmat herrat olivat kiinnostavan tarinan lisäksi aitoja ja valloittavia – ja se välittyi tv-ruutujen läpi.

Brändien markkinointi, teot ja kohtaamiset synnyttävät parhaimmillaan ilmiöitä, kuten Kamerunin joukkue 1990-kisoissa. Samaan hengenvetoon pitää todeta, että lähes aina ilmiöiden syntyyn vaaditaan hyvin rakennettu pohja sekä vuosien työ.

Harva muistaa, että Kamerunin joukkue oli Afrikan mestari vuosina 1984 ja 1988, joten pohja ilmiön synnylle oli olemassa.

 

”Parhaimmillaan kohtaamiset ja teot synnyttävät ilmiöitä, jotka resonoivat halutuissa kohderyhmissä ja keräävät brändin pariin aivan uutta asiakaspohjaa brändiuskollisuuden ja brändipääoman rakentamiseen.”

-Jarno Siitonen

 

Tapoja on monia: Red Bull on rakentanut lähes koko markkinointinsa kohtaamisten ja tapahtumien ympärille.

 

Lataamo tuotti Red Bull 400 -mäkijuoksutapahtuman Lahden suurmäessä elokuussa 2020.

(Kuva: Lataamo tuotti Red Bull 400 -mäkijuoksutapahtuman Lahden suurmäessä elokuussa 2020.)

 

Veljekset Keskinen tekee bensakampanjoita, Miljoonapilkkiä ja Miljoonativolia. Eli kohtaamisia omalla tyylillään ja kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä - josta tulee aina sanomista ja joka herättää aina tunteita.

Jokaisen yrityksen ja brändin tulee valita oma tiensä, mutta minkälainen on onnistunut markkinointiteko ja -kohtaaminen?

Oman näkemyksen mukaan hyvä markkinointiteko on brändin näköinen tarina ja sillä on tilaa kehittyä ja kasvaa, kestää aikaa ja antaa kohderyhmän elää mukana. Ennen kaikkea kohtaamisen pitää skaalautua eri kanaviin ja eri kohderyhmille säilyttäen identiteettinsä ja särmän.

Tämä asettaa tapahtumatoimistoille hyvän haasteen, jossa yksittäisen kohtaamisen sijaan ollaan usein monikanavaisen kokonaisuuden suunnittelun äärellä. Tämä vaatii monilta toimistoilta uudenlaista osaamista, ymmärrystä ja kykyä hallita laajempia kokonaisuuksia.

 

 

Asiakasyrityksen ja toimiston yhteistyön pitää karistaa pois projektityön negatiiviset piirteet. Molemminpuolinen luottamus ja uskallus luovat pohjan ilmiöiden rakentamiseen sekä pitkäaikaiselle yhteistyölle.

Kohtaamisten toipuminen on vasta alussa ja kukaan ei osaa nyt ennustaa kuinka pitkään toipuminen vie ja milloin potilas voidaan julistaa terveeksi. Hyvin todennäköisesti kuluvan vuoden kokemukset jättävät jäljen ja muuttavat monia toimintamalleja – kuten on käynytkin.

Hybridi- ja virtuaalikohtaamiset yleistyvät, ja niissä käytettävät teknologiat ja alustat kehittyvät jo nyt nopeasti kysynnän kasvaessa.

 

DL 4 - kosketus


Livekohtaamiset tulevat kuitenkin pitämään pintansa, koska kyse on lopulta ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Fyysisen maailman täydelliseen välittämiseen teknologia ei onneksi ihan hetkessä pysty.

Oma toiveeni on, että pian voisi suunnitella rajattomasti kuhunkin tarpeeseen parhaan mahdollisen ratkaisun ja skaalata sen haluttuihin kanaviin. Ja Roger Milla tanssisi jälleen kulmalipulla tiimin onnitellessa ja fanit hurraisivat livenä katsomossa ja virtuaalisesti ympäri maailmaa eri mobiililaitteiden ääressä.


Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

Edellinen-
Kaikki artikkelit
-Seuraava